Aandacht is booming; zeker sinds IKEA het als campagneslogan gebruikt. Toch kennen we het zelf al langer, want alles wat je aandacht geeft, groeit. En of het nu om werk gaat, het houden van relaties of het schrijven van een scriptie, de mate van aandacht is bepalend voor het effect.

Hoe kan het dan dat vele organisaties in hun kpi’s zelden softe woorden als aandacht hebben staan? Niet te meten, niet op te sturen, maar wellicht nog crucialer ‘onbekend maakt onbemind’.

Aandacht is niet alleen een mentale opstelling die bepaalt hoe je iets onderneemt, aandacht zorgt ook voor betere resultaten en wellicht nog beter, het voorkomt gedoe  of hersteloperaties naderhand. En ga daar maar vanuit, hersteltijd is de duurste tijd in organisaties.

Zo zijn er ook andere softe woorden die resultaten enorm bevorderen, maar tegelijkertijd een onzichtbaar bestaan leiden. Denk bijvoorbeeld aan schoonheid, rechtvaardigheid, blijheid en vreugde. Laten we kort op de laatste twee inzoomen. Hoe meer en vaker mensen lachen hoe innovatiever zij zijn/worden. Chagrijnige organisaties zijn daardoor dus ook creatiefarme entiteiten.

De kracht van het softe zit dus in het resultaat. Maar bovenal in het plezier dat mensen met elkaar hebben. Laten we onze kpi’s bouwen op de kracht van het softe.

Advertenties